Kunnen jullie zorgen dat ik de nieuwsbrief weer ontvang?

Afgelopen week was het weer raak: een aantal mensen met een gmail account ontvingen de nieuwsbrief niet of laat. Onmiddellijk ontvangen we als nieuwsbrief team dan vragen als: “ik heb de nieuwsbrief niet ontvangen, kunnen jullie zorgen dat ik deze voortaan weer krijg”. Het korte antwoord is: “nee, dat kunnen wij niet”.

Nadere uitleg 

Het abonneren, uitschrijven en verzenden van de nieuwsbrief is een geautomatiseerd proces.

Mensen schrijven zich in via de website waarbij hun e-mailadres automatisch wordt toegevoegd aan de database waarin alle abonnees zijn opgenomen. De nieuwsbrief wordt elke week gecreëerd en klaargezet voor automatische verzending op vrijdag 20:30 uur naar alle mailadressen in de database. Hier komen dus geen actieve, manuele handelingen bij te pas.

Het probleem van (soms) niet ontvangen van de nieuwsbrief is gelegen in de filters die providers (i.e. Google, KPN, Ziggo) gebruiken om vast te stellen of e-mail aangemerkt moet worden als spam (= ongewenste berichten, reclameboodschappen etc). 

De providers passen die filters continue aan omdat ook spam steeds weer in andere vormen verschijnt. Wat er hierdoor klaarblijkelijk gebeurt is dat onze nieuwsbrief als spam wordt gezien en niet in postvak-in komt (maar naar de spam map van je mailprogramma gaat) of helemaal niet wordt ontvangen.

Elk mailprogramma kent z’n eigen manieren om aan te geven dat iets geen spam is: bijvoorbeeld door op de mail in de spam map te klikken (rechts) en aan te geven dat deze mail geen spam is. Ook is het vaak mogelijk om een afzender aan te merken als veilig. Hoe een en ander werkt voor b.v. Gmail kun je vinden op internet (het is voor ons ondoenlijk om voor alle mailprogramma’s instructies te geven).

Wij als nieuwsbrief makers volgen zoveel mogelijk de instructies die ervoor moeten zorgen dat de nieuwsbrief niet als spam wordt gezien. Toch merken we dat soms dit wel gebeurt (we denken kort nadat providers hun spam filters aan hebben gepast).

Wat te doen?

  • Controleer of de nieuwsbrief in de spam map zit en geef aan “dit is geen spam”
  • of voeg de afzender nieuwsbrief@ontmoetingskerkmaarssen.nl toe als veilige afzender in je mailprogramma.